Ebben az autoba golyos van. En kedvelem ezt a konstrukciot, mert konnyu es egyszeru. Az abran egy majdnem kivalo konstrukciot lathatunk.
Nem sok variacios lehetoseg van, de ugy vettem eszre, hogy a gyartok akarmilyen megfontolasbol kepesek elrontani. A ket kihajtas kozotti resz lenyegeben az osszesnel megegyezik, a nyomcsapagy, rugo, csavaranya elhelyezkedese viszont valtozo.
Idealis esetben a csavar forgastengelye egybeesik a kihajtasok forgastengelyevel. Nem fog, foleg az olcsobb modellekben. Itt ott beleerhet a kihajtasba, ha rossz helyre raktak, akkor a rugo es a nyomcsapagy is. Szorulni fog, roszabb esetben fellazul a csavar.
A fenti abran a helyes megoldas lathato. Azon az oldalon ahol a csavaranya van, nincs elfordulas a kihajtashoz kepest. A rugonak is mindegy a pozicioja. Az "apa" resz meg meg is vezeti a csavart. A masik oldalon csak a nyomcsapagy van, nagyon kozel a kitamasztasi felulethez. Kisebb a lehetseges elteres merteke.
Masik elterjedt megoldas, hogy a rugo a nyomcsapagy ala kerul. A rugo ugy fekszik fel a kihajtasbam ahogy tud, a csavar pedig hozzaer a rugo belso felehez. Extrem esetben a nyomcsapagy teteje is beleerhet a kihajtasba. Plane, ha a nyomcsapagy ket alatet koze dobalt golyokbol all. A diffi nem fog "siklani", allandoan meglazul.
Talan megrosszabb megoldas, mikor a rugo a nyomcsapagy tetejere kerul. Belul nagyon passzos minden, a csavaron sem tud egyenletesen felfekudni. Konnyen beleer a kihajtasba.
Ebben az autoban sem eppen tokeletes konstrukcio van. Itt a nyomcsapagy a "fiu" oldali kihajtasba kerult. A csavarnak eleg kozpontosan kell futnia, hogy ne erjen bele.
Csak azert irkalok ilyen sokat, hogy ha baj van a diffivel, legyen nemi ralatas.
De kezdjunk bele a munkaba.
A ket csapaggyal nem szoktam foglalkozni, ugy veszem ki oket, ahogy beraktam. Elofordulhat, hogy a diffizsir belemegy, sot lattam portol megalltat is. Szoval ha a rovid ellenorzes soran rendellenesseget tapasztalok, vagy uj a csapagy, akkor a csapagyakkal foglalkozo reszben leirtak szerint jarok el.
Egy kis uvegcsebe fektisztitot teszek es szepen beledobalom a golyokat, nyomcsapagyat, nyomolapot, csavart, anyat, rugot. Ha megtisztultak ezek a pici alkatreszek, kiontom a fektisztitot, es tisztara torlom az uveget. Ha fem a kihajtas vagy a fogaskerek akkor fektisztitoban megmosom. Fontos, hogy nem egyszerre mosom az apro alkatreszekkel. Nem akarom hogy retkesebbek legyenek mint voltak.
Ha a fogaskerek vagy a kihajtas muanyag, akkor a muanyagokrol szolo leirasban ismertetettnek megfeleloen jarok el. Roviden, fogkefe es ultra. A kihajtasok tisztitasanal hasznos eszkoz a fulisztito palcika.
Ha mar minden tiszta, johet a tuning.
Hivatalosan a golyoknak egy sik feluleten kell gordulniuk, megcsuszni pedig nem kellene. Hogy ezt elerjuk, a nyomolapok mindket felet sikra kell csiszolni. Persze nem fenyesre polirozni, hogy a matt feluleten nehezebben tudjanak a golyok megcsuszni. En 600-as papirt szoktam hasznalni, mert ez jol viszi az anyagot, es a felulet is kelloen matt lesz.
A nyomolapot beillesztem egy lany" kihajtasba, igy jol lehet dolgozni vele. Sik feluleten csiszoljunk, egy uveglap megteszi
Fontos, hogy ne szarazon csiszoljunk! A WD40 szinte mindenre jo, ide kifejezetten. Csiszolas kozben osszekeveredik a papirrol felvalo csiszoloporral. Ez a "sár" nagyon jol viszi az anyagot, valamint homogen matt feluletet eredmenyez. Mar a csiszolas hangjan is lehet hallani, mikor kezd el igazan harapni.
Nem szoktam sajnalni a WD40-et, ha besurusodik, adok meg neki. Ha nem visz rendesen, papircsere. Viszont vigyazzunk vele, mert ugy nez ki, hogy komoly minosegi kulombseg van koztuk. Nem tudom hogy kerult hozzam, de csak karistolta a feluletet, olyan erzes volt mintha szarazon csinalnam. Mondjuk szerencsere, mert le tudtam fenykepezni a kulombseget. Nem vagyok fotomuvesz, de azert latszik, hogy az egyik per fenyes es karcos. A matt az igazi.
A yutubon lattam, hogy az urge miutan a 800-as papirral sikracsiszolta, utana 150-essel jol felszantotta. Mivelhogy legalabb egy oran keresztul beszelt a diffirol, gondoltam tudja mit csinal. Felszantottam en is. Megcsuszni biztos nem fog.
Eddig is hallottam, hogy a 600-as feluleten terepralliznak a golyok, de most aztan "szol" rendesen a diffi. Ezt az utolso fazist csak eros idegzetueknek ajanlom, raadasul meg en sem probaltam.
Ha elegedettek vagyunk a felulet minosegevel, nagyon alaposan tisztitsuk meg a nyomolapokat. Ha nem hulladek kihajtas segitsegevel csiszoltunk, akkor azt is.
A nyomolap a fem kihajtason kottyan, a muanyag kihajtast ha nem is daralja korbe, a felfekvesi ponton hajlamos megnyomoritani az anyagot. Ennel az autonal en mindig felragasztom oket.
Persze nem pillanatragasztoval, kezzel odaillesztve. A nyomolapnak a leheto legpontosabban fel kell fekudnie a kihajtasra. En valami sziloplaszt szeru tomitomasszat hasznalok, ugyanolyan budos ecetszagu. Nem a minosege a fontos, hanem hogy jol bantja a fektisztito. Persze nagyon keves mennyiseg marad a nyomolap alatt, kovetkezo tisztitasnal kezzel feltepheto.
A massza felvitelere fogpiszkalot hasznalok, nagyon vekony retegben kenem be a kihajtas megfelelo reszet. Ezutan gyorsan osszerakom a diffit ugy ahogy van, szarazon. Igy a felesleges ragaszto kipreselodik. Idonkent megforgatom, hogy a leheto legegyenletesebb legyen. Szaradasi ido 24 ora.
Miutan megkotott, szetszedem a diffit, es a kipreselodott felesleget egy papirzsepivel ledorzsolom.
A diffi osszeszerelesehez szuksegunk lesz egy csipeszre, fogpiszkalora, a megfelelo szerszamra a csavarhoz, zsir a nyomolapnak es a golyoknak, valamint zsir a nyomcsapagyba.
Az egymason elfordulo alkatreszek kozott mindenutt golyo van, kiveve a fogaskerek. Ez kozvetlen a golyokra adja a hajtoerot. Mikor ledifferal, itt jelentos surlodas keletkezhet. Valamit a fogaskerek oldaliranyu megvezeteset a nyomolapok latjak el. Itt is surlodassal kell szamolni. Nagyon fontos a jo kenoanyag. Tul suru nem lehet, mert megfogja a diffit, ha meg hig, a nagy fordulatszam miatt tavozik a helyerol.
En mar diffibe kentem minden felet, de muszaly megvenni dragan az oda valot. Nekem a tamiya volt az elso gyari, de annyira meg vagyok vele elegedve, hogy massal nem is probalkoztam. A fogpiszkaloval jol lehet dolgozni. Vekonyan bekenem a nyomolapokat, aztan felrakok egy csapagyat es a fogaskereket az apa kihajtasra. A fogaskerek lyukaiba is rakok keveset, utana csipesszel beledobalom a golyokat.
Sok fogaskerek van, amibe bele kell pattintani a golyokat. Ilyenkor eloszor a golyokat rakom a helyukre, utana kenegetem meg oket zsirral mindket oldalrol, probalva kozben a fogpiszkaloval kicsit megforgatni oket.
A zsir mennyiseget nehez kifejezni, konstrukciofuggo. Idovel kialakul, hogy megerezzuk mennyi eleg. A keves ugye nemeleg, a sok meg minek, nem marad a helyen. Belemegy a csapagyakba, nemodavalo. Ramegy a fogaskerek fogaira, oda nem ez valo. A diffihaz falat pedig felesleges kenni.
Az arckremes edenyben grafitos zsirt tartok. A nyomcsapagyat, es a csavar azon reszeit kenem vele ami odaerhet ahova nem kellene.
Mindent bekentunk, a maradek alkatreszeket is a helyukrerakva osszehuzhatjuk a diffit. A meghuzas erosseget tobb helyen tobbfelekeppen magyarazzak. Mindenesetre beszerelt allapotban a kerek segitsegevel ellenorizni nem celszeru. Ugy csak erzessel lehet, van aki meg a fogaskerekes diffit is atforgatja. Szoval kezben.
A meghuzast is csak fokozatosan. Eloszor csak annyira huzom meg, hogy eppen mukodokepes legyen. Megfogom az egyik szarat, es a fogaskerekkel gurigazok kicsit a tenyeremen. Megint huzok, gurigazok. Igy mindenki oda kerul, ahol neki kenyelmes, legfokepp a csavar.
Kozben lehet ellenorizni a feszesseget. Egyik kezemben a fogaskerek es a csipesszel megakasztott kihajtas. A masik kezemmel pedig megprobalom a masik kihajtas elforgatni.
Persze kicsit emberesebben kell megfogni mint a kepen, de csak igy tudtam lathatoan lefotozni. Ha fem a kihajtas es erezzuk a fajdalmat, de meg mindig nem csuszik, akkor mar kezd alakulni. Hasznaljunk rongyot. A muanyag kihajtas kevesbe vag az ember kezebe. Persze itt is fontos erzessel dolgozni. Ha csak nehezen tudjuk megcsusztatni akkor valoszinuleg mar jo. Ugyis csak egy parszaz wattos motor lesz a vegen.
Illene bejaratas utan ujra ellenorizni, de nekem meg nem csuszott diffim. Talan ezt a 150-es szantast jobban legyalogoljak a golyok, erre majd odafigyelek.
Par percig szorakozzunk a forgatasaval, hogy a zsir is ott gyuljon fel ahol kell.
Mikor a diffi ket szarat ellentetesen forgatjuk, akkor konnyeden kell gordulnie, mikozben errezzuk, hogy a golyok az erdes feluleten haladnak. Minnel kemenyebb anyagbol van a kihajtas, annal jobban erezni, es a hangja is eles, hatarozott.
Az osszeszerelesnel majd meg foglalkozunk veluk, de egyelore felre lehet rakni.